Πέμπτη 11 Δεκεμβρίου 2014

Μυστικά για Τέλειους Κουραμπιέδες!

Φέτος θα φτιάξουμε κουραμπιέδες σε σχήματα χριστουγεννιάτικα που θα ενθουσιάσουν μικρούς και μεγάλους! Διαβάστε την παρακάτω υπεραναλυτική συνταγή για σίγουρη επιτυχία και ακολουθείστε την κατά γράμμα! 

Κουραμπιέδες σε σχήματα

Υλικά
Διάρκεια: 2 ώρες
Δυσκολία: Μέτρια
40-45 κομμάτια
250 γραμ. φρέσκο βούτυρο
1 φλ.του καφέ κονιάκ
250 γραμ. μαργαρίνη
3 κ.σ. ζάχαρη
1/2 κούπα ζάχαρη άχνη
2 κρόκους αυγών
1 συσκευασία baking powder (20 γραμ.)
1 φλιτζάνι αμύγδαλα ωμά
1 κιλό αλεύρι 
1 κιλό άχνη περίπου για το πασπάλισμα

Διαδικασία

Αρχικά καβουρντίζουμε τα αμύγδαλα. Για να τα καβουρντίσουμε βάζουμε σε ένα κατσαρολάκι νερό ως τη μέση και προσθέτουμε τα αμύγδαλα. Μετά από 10 λεπτά (αφού αρχίσει να βράζει το νερό) κατεβάζουμε το κατσαρολάκι από τη φωτιά και τα στραγγίζουμε από το νερό. Τα ξεφλουδίζουμε και τα ξεπλένουμε. Τα κόβουμε σε κομμάτια με το μαχαίρι. Βάζουμε σε ένα ταψάκι μια λαδόκολλα και ψήνουμε στους 150 βαθμούς τα αμύγδαλα μας μέχρι να ροδίσουν ανακατεύοντας που και που για περίπου 20 λεπτά.

Έπειτα λιώνουμε το βούτυρο και τη μαργαρίνη σε ένα κατσαρολάκι (Θέλουμε να ζεσταθεί το βούτυρο χωρίς να κάψει). Αποσύρουμε το κατσαρολάκι από τη φωτιά και ρίχνουμε το ρευστό μας βούτυρο και τη μαργαρίνη σε μια λεκανίτσα. Προσθέτουμε τη ζάχαρη και ανακατεύουμε. Στην συνέχεια βάζουμε και όλα τα υπόλοιπα υλικά εκτός από το αλεύρι, τα αμύγδαλα και το baking powder και αναμειγνύουμε. Σε ένα άλλο μπολ προσθέτουμε το αλεύρι και το baking powder και τα ανακατεύουμε να πάει το baking powder παντού στο αλεύρι μας. Προσθέτουμε κούπα-κούπα το αλεύρι ζυμώνοντας ταυτόχρονα μέχρι να φτιάξουμε μια εύπλαστη μαλακή ζύμη που δεν κολλάει στα χέρια μας. Ενδέχεται να μην χρειαστεί να χρησιμοποιήσουμε ακόμη και 1 ολόκληρη κούπα από το αλεύρι μας, αν το αλεύρι μας είναι πολύ σκληρό. Αν δεν είμαστε σίγουροι για το αν η ζύμη μας είναι αρκετά σκληρή μπορούμε να πλάσουμε και να ψήσουμε σε ένα πυρίμαχο πιάτο μόνο έναν κουραμπιέ για μισή ώρα και αν ο κουραμπιές μας απλώσει τότε σημαίνει πως χρειάζεται να συμπληρώσουμε και με το υπόλοιπο αλεύρι. Σε αυτή την περίπτωση πρέπει να ξαναζυμώσουμε τη ζύμη μας πριν την πλάσουμε. Τέλος προσθέτουμε τα αμύγδαλα και ζυμώνουμε μέχρι να ενσωματωθούν στη ζύμη μας.

Προθερμαίνουμε το φούρνο μας στους 180 βαθμούς και στον αέρα.
Παίρνουμε ένα κομμάτι της ζύμης και ανοίγουμε ένα χοντρό φύλλο πάχους περίπου 1 εκατοστού. Με τα φορμάκια για μπισκότα κόβουμε τη ζύμη μας σε σχήματα όπως αστεράκια και καμπανούλες. Αν δεν θέλουμε τους κουραμπιέδες μας σε σχήματα μπορούμε να τους πλάσουμε στο κλασικό τους σχήμα με την ίδια ζύμη. 

Βουτυρώνουμε ένα ταψάκι και τοποθετούμε πάνω τους κουραμπιέδες μας. Προσοχή σε κάθε ταψάκι πρέπει να είναι ισομεγέθη τα κουραμπιεδάκια μας και οχι άλλα μεγάλα και άλλα μικρά γιατί αλλιώς άλλα θα ψηθούν και άλλα θα μείνουν άψητα. Επίσης δεν πρέπει να ακουμπούν το ένα με το άλλο γιατί θα φουσκώσουν κιόλας.
Ψήνουμε στους 180 βαθμούς για περίπου 30 λεπτά.

Οι κουραμπιέδες μας είναι έτοιμοι όταν αναποδογυρίσουμε έναν και έχει ροδίσει και από την κάτω του πλευρά και η επιφάνεια τους σχηματίσει μικρές σχισμές.  
Μόλις τους βγάζουμε από το φούρνο, αφήνουμε 2-3 λεπτά να φύγουν οι υδρατμοί τους. Και έπειτα πασπαλίζουμε με μια λεπτή σίτα 1 κούπα άχνη πάνω από τους κουραμπιέδες για να μην ιδρώσουν. Μόνο όταν κρυώσουν καλά μετά από περίπου 20 λεπτά τους πασπαλίζουμε με την υπόλοιπη άχνη. Έπειτα παίρνουμε έναν έναν τους κουραμπιέδες και τους ακουμπάμε στην άχνη που έχει συσωρευτεί στα πλαινά του ταψιού μας για να κολλήσει η άχνη και από την κάτω τους πλευρά και τους τοποθετούμε σε μια πιατέλα.
Τους διατηρούμε σε μια πιατέλα με καπάκι χωρίς όμως το καπάκι να ακουμπά τους κουραμπιέδες μας γιατί στα σημεία που ακουμπά η άχνη μας θα μουσκέψει.

Καλά Χριστούγεννα! 

Σημειώσεις
Γενικά πρέπει να γνωρίζετε πως στα γλυκά με βούτυρο όπως τα μελομακάρονα και οι κουραμπιέδες πρέπει να μην τα ζυμώνουμε υπερβολικά διαφορετικά στο ψήσιμο θα βγάλουν όλες τις λιπαρές ουσίες στο ταψί και θα γίνουν σκληρά. 


Τετάρτη 10 Δεκεμβρίου 2014

Σαλατές Αλοιφές, κάτι για να γλιστράει!

Στα επίσημα τραπέζια συνηθίζεται να υπάρχουν σαλάτες αλοιφές, για να... γλιστράει πιο εύκολα το φαγάκι. Αν δεν έχετε δοκιμάσει να κάνετε ποτέ τις δικές σας, δώστε σε αυτές τις συνταγές μια ευκαιρία είναι πολύ εύκολες και νόστιμες. Να θυμάστε πως το μυστικό είναι να δοκιμάζετε ενώ ανακατεύετε και να το προσαρμόζετε στα δικά σας γούστα!  
Οι παρακάτω λοιπόν σαλάτες-αλοιφές είναι η ελαφρώς καυτερή Χτυπητή με πιπεριά Φλωρίνης, η Τυροσαλάτα για αυτούς που δεν αγαπούν τα καυτερά και η Τυροκαυτερή, γνωστή κυρίως στη Βόρεια Ελλάδα.

Χτυπητή
150 γραμ. ανθότυρο ή κατίκι
100 γραμ. φέτα
1 μικρή πιπεριά Φλωρίνης 
3 κ.σ. γιαούρτι 
1 μικρή καυτερή πιπερίτσα ή 1 κ.γ. μπούκοβο
1/2 κ.γ. πάπρικα γλυκιά
3 κ.σ. λάδι
1 κ.σ. ξύδι
Αλάτι

Τυροσαλάτα
150 γραμ. ανθότυρο ή κατίκι
100 γραμ. φέτα
1 πράσινη πιπεριά γλυκιά
3 κ.σ. γιαούρτι 
3 κ.σ. λάδι
Αλάτι

Τυροκαυτερή
150 γραμ. ανθότυρο ή κατίκι
100 γραμ. φέτα
1 πράσινη πιπεριά γλυκιά
1 πράσινη καυτερή πιπεριά
3 κ.σ. γιαούρτι 
3 κ.σ. λάδι
Αλάτι

Διαδικασία

Ψήνουμε στο φούρνο τις πιπεριές στους 180 βαθμούς για περίπου 15 λεπτά. 
Ξεφλουδίζουμε τις πιπεριές, βγάζουμε τα κοτσάνια τους, τις ξεσποριάζουμε, τις κόβουμε σε μικρά κομμάτια με το μαχαίρι και τέλος τις πολτοποιούμε με τη βοήθεια ενός πιρουνιού.
Σε ένα μπολ θρυμματίζουμε τη φέτα και το ανθότυρο, προσθέτουμε όλα τα υπόλοιπα υλικά και τις πολτοποιημένες πιπεριές και ανακατεύουμε πολύ καλά. 
Προσαρμόζουμε με τα γούστα μας το αλάτι και την ποσότητα των καυτερών υλικών. 

Τρίτη 9 Δεκεμβρίου 2014

Κοζανίτικοι Λαχανοντολμάδες - Γιαπράκια

Καλημέρα! 


Μπαίνουμε σιγά σιγά σε χριστουγεννιάτικη διάθεση και από εδώ και πέρα και μέχρι και τη Πρωτοχρονιά, το Ελληνικό Χρέος θα έχει μόνο συνταγές για το γιορτινό τραπέζι! Σήμερα λοιπόν μαγειρεύουμε ένα από τα πιο χαρακτηριστικά φαγητά της Κοζάνης που μαγειρεύουν κάθε χρόνο τουλάχιστον 2-3 φορές οι Κοζανίτες τα Χριστούγεννα και δεν είναι άλλο από τα γιαπράκια ή αλλιώς οι λαχαναντολμάδες που φτιάχνονται με αρμιά (που είναι ξινό λάχανο, κάτι σαν τουρσί.)

Τα γιαπράκια λοιπόν είναι ένα χειμωνιάτικο φαγητό ελαφρώς πικάντικο και λίγο ξινό, συνδυάζεται καταπληκτικά με κρασάκι στον κρύο χειμώνα και η γεύση του είναι πιο έντονη από τους κοινούς λαχανοντολμάδες που μαγειρεύονται στην υπόλοιπη Ελλάδα και αν και η ονομασία «γιαπράκια» προέρχεται από την τουρκίκη λέξη 'Υaprak' που σημαίνει φύλλο, φημολογείται πως η συνταγή έχει και μια γεύση από γειτονικές βαλκανικές χώρες, που χρησιμοποιούν έντονα μπαχαρικά και τουρσιά, εξαιτίας του εμπορίου που είχε η περιοχή πριν την περίοδο της Τουρκοκρατίας. Σε περίπτωση που δεν μπορείτε να βρείτε αρμιά και δεν θέλετε να τα φτιάξετε μόνοι σας με το παραδοσιακό τρόπο, τότε θα χρησιμοποιήσετε απλά λάχανο όπως λέει παρακάτω η συνταγή.

Ο παραδοσιακός λοιπόν τρόπος και ο πιο μπελάλιδικος  για να κάνετε το λάχανο είναι μια διαδικασία που κρατά περίπου 40 μέρες, μέχρι δηλαδή να γίνει το λάχανο αρμιά. Η διαδικασία είναι η εξής:
Αρχικά κόβουμε με ένα μαχαίρι το σκληρό κομμάτι από το κοτσάνι του και το πετάμε. Στη συνέχεια χαράζουμε τη βάση του λάχανου φτάνοντας μέχρι τη μέση περίπου του λάχανου κάνοντας ένα σταυρό. Βάζουμε 4-5 κ.σ. χοντρό αλάτι στην τρύπα που κάναμε στο λάχανο και βάζουμε το λάχανο σε ένα μπολ ή τάπερ με καπάκι τόσο μεγάλο ώστε να το χωράει ολόκληρο. Προσθέτουμε το χυμό 2 λεμονιών. Τέλος προσθέτουμε νερό μέχρι να σκεπάσουμε το λάχανο. Το αφήνουμε εκεί για 40 ημέρες, ενώ κάθε 3-4 μέρες συμπληρώνουμε αν χρειαστεί νερό για να είναι πάντα  σκεπασμένο και κουνάμε το τάπερ για να ανακατευτεί το ζουμί του. Μετά από σαράντα μέρες θα έχει γίνει σχεδόν σαν τουρσί δηλαδή θα έχει μια ελαφριά υπόξινη γεύση και έντονο άρωμα. Αν χρησιμοποιήσετε αρμιά ακολουθείτε τη συνταγή από το δεύτερο μέρος. 

Γιαπράκια Κοζανίτικα

Υλικά

Για το λάχανο
1 μέτριο λάχανο
Χυμό 2 λεμονιών
3 κ.σ. αλάτι

Για τη γέμιση
1 κιλό κιμά μοσχάρι
200 γραμ. χοιρινό για τηγανιά ψιλοκομμένο
3 μέτρια κρεμμύδια περασμένα στον  τρίφτη ή στο μούλτι
1 ποτήρι νερό ή 1 ποτήρι ζουμί από αρμιά
1 κούπα λάδι
1 φλιτζανάκι καφέ κόκκινο κρασί 
2 κ.σ. ντοματοπελτέ
1/2 κ.γ. κόκκινο πιπέρι γλυκό
1/2 κ.γ.  πρέζα κόκκινο πιπέρι (καυτερό)
1/2 κ.γ. ρίγανη
1/2 κ.γ. κύμινο
2-3 κόκκους μπαχάρι
3/4 κούπας ρύζι (μισό καρολίνα - μισό νυχάκι)
Αλάτι
Πιπέρι
Χυμό από 1 λεμόνι 

Διαδικασία
Για το λάχανο
Κόβουμε το κοτσάνι από το λάχανο και με το μαχαίρι κάνουμε στο λάχανο μια λακουβίτσα, μέσα στην οποία βάζουμε το αλάτι.
Γεμίζουμε μια μεγάλη κατσαρόλα με νερό και ρίχνουμε μέσα το χυμό των λεμονιών. Βάζουμε μέσα το λάχανο ώστε να σκεπάζεται αν είναι δυνατόν ολόκληρο. Το σκεπάζουμε με το καπάκι. Βάζουμε την κατσαρόλα σε δυνατή φωτιά και όταν αρχίζει να βράζει. Γυρίζουμε το λάχανο από την άλλη μεριά και κλείνουμε τη φωτιά. Θα το αφήσουμε μέσα στην κατσαρόλα να κρυώσει και να βγάλει όλη του τη γεύση για τουλάχιστον ένα βράδυ και την επόμενη μέρα θα φτιάξουμε τα γιαπράκια μας.

Για τη γέμιση 
Σε μια κατσαρόλα και σε μέτρια φωτιά ρίχνουμε το τριμμένο κρεμμύδι για να βγάλει τα υγρά του. Έπειτα προσθέτουμε το ¼ από το λάδι, το  χοιρινό και τον κιμά.
Ανακατεύουμε που και που με μια ξύλινη κουτάλα για να μην σβολιάσει.
Όταν ο κιμάς πάρει χρώμα σβήνουμε με το κρασί και ανακατεύουμε, όταν απορροφηθούν όλα τα υγρά τους αποσύρουμε από τη φωτιά. 
Βάζουμε το ρύζι και τα μυρωδικά στην κατσαρόλα, αλατοπιπερώνουμε και ανακατεύουμε. 

Βγάζουμε τα πρώτα σκληρά φύλλα από το λάχανο και τα βάζουμε στον πάτο μιας μεγάλης κατσαρόλας. Έπειτα παίρνουμε ένα ένα τα φύλλα από το λάχανο και βάζουμε 1 γεμάτη κουταλιά της σούπας γέμιση και τυλίγουμε το φύλλο σφιχτά και το σφίγγουμε στη χούφτα μας. Βάζουμε τα γιαπράκια σφιχτά το ένα δίπλα στο άλλο σχηματίζοντας στρώσεις. Αν περισσέψουν κάποια χωρίς να σχηματίσουμε στρώση, τα βάζουμε στο κέντρο, κολλητά το ένα στο άλλο και όχι στην άκρη της κατσαρόλας. 
Τα σκεπάζουμε με ένα βαθύ πιάτο.

Διαλύουμε στο  νερό  (ή το ζουμί από τα αρμιά που φτιάξαμε) τον πελτέ ντομάτας, το χυμό ενός λεμονιού και το υπόλοιπο λάδι και τα ρίχνουμε στην κατσαρόλα. Όσα φύλλα από το λάχανο έχουν περισσέψει τα βάζουμε πάνω στα γιαπράκια μας. Τα βράζουμε σε αρχικά ψηλή φωτιά και όταν αρχίσει να βράζει το ζουμί τους τη χαμηλώνουμε. Το ζουμάκι μας πρέπει να είναι 2 εκατοστά πάνω από τα γιαπράκια όταν αρχίζουμε το βράσιμο. Θέλουν περίπου 2.5 ώρες βράσιμο σε σιγανή φωτιά ώστε στο τέλος θα έχουν μείνει μόνο με το ζουμάκι τους.
Τρώγονται κρύα ή ζεστά με καλό κρασάκι.

Κυριακή 7 Δεκεμβρίου 2014

Κοζανίτικες Πίτες, Κιχιά. Γιατί οι στριμμένες είναι οι καλύτερες!

Μιλάμε για πίτες φυσικά όταν λέμε πως οι στριμμένες είναι καλύτερες, καθώς σήμερα μαγειρεύουμε κοζανίτικα κιχιά...Τα κιχιά είναι ουσιαστικά ατομικές τυρόπιτες στο σαλιγκαροειδές σχήμα που βλέπετε στη φωτογραφία. Αν και εμφανισιακά μοιάζουν με τις σκοπελίτικες τυρόπιτες, ψήνονται στο φούρνου και όχι στο τηγάνι. Ουσιαστικά φτιάχνονται με το ζυμάρι που έχει περισσέψει από τις πίτες και ενώ η κλασική εκδοχή είναι η γέμιση να περιέχει αυγά και φέτα, μπορείτε να βάλετε και άλλη γέμιση όπως ντομάτα, ελιές ή και σκέτο τυρί, όπως κάναν οι παππούδες μας και οι γιαγιάδες μας όταν ήθελαν να τα διατηρήσουν περισσότερο καθώς τα αυγά χαλάνε εύκολα.  


Κιχιά
Υλικά 
Δυσκολία: Εύκολη
Διάρκεια: 1 ώρα
για 10 κιχιά
5 στρογγυλά φύλλα για πίτα 
2 αυγά 
Πιπέρι
Μισό κιλό  φέτα 
1/4 κούπας καλαμποκέλαιο 
1 κ.σ. λιωμένο βούτυρο

Βήματα 

  1. Σε ένα μπολ χτυπάμε ελαφρώς τα αυγά και προσθέτουμε τη φέτα. 
  2. Θρυμματίζουμε τη φέτα με ένα πιρούνι.
  3. Ρίχνουμε λίγο πιπέρι.
  4. Ανακατεύουμε καλά.
  5. Αλευρώνουμε ελαφρώς μια καθαρή επιφάνεια και απλώνουμε πάνω ένα φύλλο. 
  6. Κόβουμε στη μέση το φύλο. 
  7. Το ραντίζουμε με λίγες κουταλιές από το καλαμποκέλαιο.
  8. Βάζουμε λίγη από τη γέμιση μας κατά μήκος της μιας πλευράς του φύλλου μας. 
  9. Σπρώχνουμε με τα δάχτυλα μας την πλευρά που δεν υπάρχει γέμιση ώστε να καλύψουμε τη γέμιση σουρώνοντας το φύλλο. 
  10. Στρίβουμε την άκρη από το γεμισμένο φύλλο μας γύρω γύρω για να σχηματίσουμε τα κιχιά. 
  11. Τοποθετούμε τα κιχιά σε ένα λαδωμένο ταψάκι και τα αλείφουμε με το λιωμένο βούτυρο χρησιμοποιώντας ένα πινελάκι. 
  12. Τα ψήνουμε για 40 λεπτά στους 200 βαθμούς.



Σάββατο 6 Δεκεμβρίου 2014

Πολίτικη σαλάτα, η κυρά του χειμώνα

Η καταγωγή αυτής της σαλάτας είναι από την Κωνσταντινούπολη και έχει μια ελαφρώς πικάντικη γεύση. Ιδανική για όλα το χειμώνα, πλούσιες σε βιταμίνες εξαιτίας των πολλών λαχανικών που περιέχει και κυρίως εύκολη αφού μπορούμε να τη διατηρήσουμε για 2-3 μέρες σε βάζα, αν δεν της προσθέσουμε το λάδι για να μην μαραθούν τα λαχανικά μας.




Πολίτικη Σαλάτα
Δυσκολία: Εύκολη
Διάρκεια: 20 λεπτά
Υλικά 
για 4-6 μερίδες

1/2 μέτριο άσπρο λάχανο
3 καρότα 
2-3 κλαράκια σέλινο χωρίς τα φύλλα
2 πιπεριές Φλωρίνης τουρσί ή φρέσκες
1-2 πράσινες πιπεριές
2-3 κ.σ. λευκό ξύδι ή μηλόξιδο
Χυμό από 1/2 λεμόνι
2-3 ελιές για σερβίρισμα
6 κ.σ. ελαιόλαδο 
Αλάτι

Διαδικασία


Ψήνουμε τις φρέσκες πιπεριές Φλωρίνης σε μέτριο φούρνο για περίπου 20 λεπτά.
Τις βγάζουμε από το φούρνο και τις αφήνουμε να κρυώσουν περίπου 5 λεπτά. Έπειτα τις βάζουμε σε ένα σακουλάκι για τρόφιμα και κλείνουμε την σακούλα πολύ καλά ώστε να μην μπαίνει αέρας και να "ιδρώσει" από τους υδρατμούς που βγάζουν οι πιπεριές. Αυτό το κάνουμε για να ξεφλουδίσουμε τις πιπεριές πιο εύκολα. Ξεφλουδίζουμε τις πιπεριές, τις ξεσποριάζουμε και τις κόβουμε σε μικρά κομμάτια.

Σε  λεπτές ροδέλες κόβουμε και τις πράσινες πιπεριές.
Ψιλοκόβουμε το λάχανο και το τοποθετούμε σε μια βαθιά σαλατιέρα. Το τρίβουμε με τα χέρια μας προσπαθώντας να μειώσουμε τον όγκο του.
Ξεφλουδίζουμε τα καρότα και τρίβουμε στο χοντρό τρίφτη.
Ψιλοκόβουμε το σέλινο.
Βάζουμε όλα τα υλικά μας στη σαλατιέρα με το χυμό λεμονιού, το ξύδι και το λάδι.
Αλατίζουμε.
Ανακατεύουμε πολύ καλά.





Καλό χειμώνα!


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...